מה לעשות כשמזהים נזילה בבית?

התמודדות עם נזילה בבית או במקום העבודה יכולה להיות מלחיצה. במצב כזה פעולה מהירה היא חיונית כדי למנוע פגיעה נוספת ברכוש ולהבטיח את שלומם של האנשים סביבכם. לכן במסגרת המדריך המקיף שלפניכם, נסביר מה לעשות כאשר מתרחשת דליפה וכיצד למזער נזקים למינימום האפשרי. חשוב להבין שהפעולות שיש לנקוט תלויות במידה רבה, בסוג הנזילה שעליה מדובר. לכן לפני שנכנס ב"עובי הקורה" (תרתי משמע – בחלק מן המקרים) ונתייחס לטיפול בדליפה עצמה, חשוב לשים לה מאיפה הנזילה שאתם רואים מגיעה.

 

להלן המקורות הנפוצים לנזילות:

  • נזילות תקרתיות: אם אתם מבחינים במים מטפטפים מהתקרה או רואים כתמים על החלק העליון של הקירות, זה עלול להעיד על נזילה מגג המבנה או מהקומה שמעליכם. במקרה שמדובר בנזילה מהגג, ייתכן שיהיה צורך לבצע תיקון ואיטום לגג כדי למנוע נזק נוסף לנכס שלכם.
  • צינור שהתפוצץ: פיצוץ בצינור עלול לגרום נזק מים משמעותי ודורש טיפול מיידי. במצב כזה יש לאתר את שסתום סגירת המים ולסגור את אספקת המים לדירה או לבית בהקדם האפשרי כדי לעצור את זרימת המים מהצינור המפוצץ. בהתאם לחומרת הפיצוץ, ייתכן שיהיה צורך להחליף את החלק הפגום של הצינור או לפנות לאינסטלטור לצורך תיקונים מסוגים אחרים.
  • נזילות של אביזרי אינסטלציה: ברזים, שירותים ומקלחות דולפים הם מקורות נפוצים לבזבוז מים ולנזק. עצרו את אספקת המים להתקן הפגום וטפלו בבעיה באופן מידי באמצעות אינסטלטור כדי למנוע אובדן מים נוסף ונזק מבני פוטנציאלי.
  • הצפה במרתף: אם אתם גרים בבית צמוד קרקע או בדירת פרטר וקומת המרתף שלכם מוצפת בגלל גשמים עזים או כל בעיה אחרת הימנעו מכניסה לאזור המוצף עד ניתוק אספקת החשמל אליו, משום שמים עומדים עלולים להביא לסכנת התחשמלות חמורה. גם במצב זה יש לפנות לשירות לפינוי ושיקום נזקי מים מקצועי, כדי לשאוב את המים ולתקן כל נזק אפשרי.

כמובן, ברור מאליו כי לא בכל המקרים בהכרח תהיה לכם דרך לזהות את מקורה של הנזילה בכוחות עצמכם, שכן לא אחת – ישנן נזילות סמויות מן העין ודליפות צנרת שהמקור שלהן הוא בנקודה אחת אך את סימניהן אנחנו רואים בכלל במקום אחר (או מקומות אחרים). במצבים כאלו, אל תהססו אלא פנו בהקדם למאתר נזילות מומחה שיגיע לבדוק את מיקומה של הדליפה, לסייע בבקרת נזקים ראשונית ולהעריך את סוג התיקונים הנדרשים בהקדם.

להלן המקורות הנפוצים לנזילות:

 

הצעד הראשון: לקחת נשימה עמוקה ולצמצם סיכונים מיידיים

הצעד הראשון בכל מצב חירום, הוא להישאר רגועים, היות שפאניקה יכולה לעכב את היכולת שלכם לחשוב בצלילות ולהגיב ביעילות. לאחר שנשמתם והתעשתם, כדאי לכבות את כל המכשירים או המעגלים החשמליים באזור הפגוע כדי למנוע את הסיכון להתחשמלות. אולם אם דליפת המים קרובה לשקעי חשמל או לחיווטים, עדיף להימנע בכלל מלגעת בציוד חשמלי או מתגים, כדי  להפחית את הסיכון להתחשמלות.

בנוסף, בעת טיפול בדליפה, יש להיזהר מהחלקה. לכן הימנעו מהליכה על משטחים רטובים כדי למנוע מעידות ונפילות ואם הנזילה נרחבת ומהווה סיכון לשלמות המבנית של המבנה, יש לפנות את כולם מהאזור הפגוע ומהחללים הסמוכים עד לבדיקת המצב בידי אנשי מקצוע. לבסוף, אם הנזילה גורמת למים להיקוות באזור הפגוע, השתמשו במגבות, מגבים או דליים כדי להשתלט על המצב ולפנות את המים עד כמה שמתאפשר לכם.

 

הצעד השני: לסגור את המים

בשלב הזה עליכם לאתר את שסתום סגירת המים הראשי של הנכס שלכם. ברוב הבתים, שסתום זה ממוקם ליד מד המים או במקום שבו אספקת המים הראשית נכנסת לבניין. סובבו את השסתום עם כיוון השעון כדי לסגור את אספקת המים. זה יעצור את זרימת המים וימנע נזק נוסף למבנה.

 

כעת הגיע הזמן לזהות את מקור הדליפה

אם סגרתם את אספקת המים הראשית והדליפה נמשכת, ייתכן שהיא מגיעה ממקור אחר, כגון מי גשמים שחודרים דרך גג פגום או ביוב שעולה על גדותיו. בדקו היטב את האזור הפגוע וחפשו סימנים גלויים למקור הנזילה, כמו צנרת מטפטפת או כתמי מים על קירות ותקרות.

כעת הגיע הזמן לזהות את מקור הדליפה

 

הדבר הכי חשוב לעשות כאשר מתרחשת דליפה בצנרת מים או ביוב – היא לפנות למאתר נזילות מוסמך

כפי שאתם בטח כבר מבינים, איתור נזילות חירום והתמודדות עמן, דורשים חשיבה מהירה ופעולה מיידית. על ידי שמירה על קור רוח, סגירת אספקת המים ונקיטת אמצעים זמניים להפחתת הנזקים, תוכלו אמנם להגן על רכושכם ועל רווחתם של האנשים שבפנים. אולם חשוב לזכור כי חיוני לפנות לסיוע מקצועי של מומחה לאיתור נזילות ותיקוני אינסטלציה בכלים מתקדמים, כדי לטפל בשורש הנזילה ולהבטיח תהליך תיקון יסודי.

 

כאשר מתרחשת דליפה – לא לשכוח להודיע למי שצריך ולתעד את הנזק לטובת הביטוח

עוד דבר שמומלץ לעשות לפני כל פעולה יסודית לתיקון הנזקים, הוא לתעד את היקף הנזק על ידי צילום תמונות וסרטונים. תיעוד זה עשוי להידרש למטרות ביטוח.

מומלץ לעיין בפוליסת ביטוח הדירה או העסק שלכם באופן יסודי כדי להבין אם יש לכם כיסוי עבור נזקי מים ונזילות חירום, שכן לפוליסות שונות עשוי להיות כיסוי ברמה משתנה עבור בעיות צנרת, הצפות, דליפות ונזקי המים הנובעים מהן. בכל מקרה, בעת הגשת תביעת ביטוח בגין הנזילה, חשוב לספק למבטחת את כל התיעוד שאספתם, כולל תמונות, סרטונים וכל קבלה רלוונטית עבור תיקונים או שירותי חירום שנזקקתם להם כדי להתמודד עם המפגע.

בהקשר זה, חשוב גם להודיע לצדדים רלוונטיים אחרים. למשל, אם הנזילה מתרחשת בנכס מושכר, יש להודיע ​​מיד למשכיר או לחברת ניהול הנכסים. בנוסף כדאי ליצור קשר עם סוכן הביטוח שלכם כדי לדווח על האירוע ולברר לגבי הכיסוי לתיקונים ושיקום נזקי המים במבנה. 

 

עכשיו שאיתרנו ותיקנו את הדליפה בעזרת בעל מקצוע – האם יש דרך למנוע אירועים נוספים כאלו בעתיד?

לאחר פתרון מצב החירום, חשוב לנקוט בצעדים למניעת נזילות עתידיות, כגון תחזוקה שוטפת של מערכות האינסטלציה, בדיקת איטום לגג המבנה והחלפת צינורות או מתקני אינסטלציה בלויים. במסגרת התחזוקה השוטפת חשוב לבדוק באופן קבוע את מערכת האינסטלציה ותשתית המים של המבנה, כדי לזהות ולטפל בבעיות באופן יזום במקום להסתכן להגעה למצבי חירום שעלולים לצאת בקלות משליטה, ובפרט בעונה הגשומה.

כמו כן, מומלץ לבדוק מעת לעת אם בבית או בעסק מופיעים כתמי מים, רטיבות או ריחות חריגים, מכיוון שהם עשויים להעיד על נזילות נסתרות. חשוב גם להקפיד על תחזוקת המרזבים ותעלות הניקוז של המבנה כדי להבטיח ניקוז מים תקין ולהרחיק גשמים מהנכס שלכם. לבסוף, יש לבצע בדיקה שנתית של גג המבנה ואחרי אירועי מזג אוויר קשים בפרט – כדי לזהות ולתקן בעיות פוטנציאליות לפני שהן הופכות לדליפות גדולות.

עכשיו שאיתרנו ותיקנו את הדליפה בעזרת בעל מקצוע - האם יש דרך למנוע אירועים נוספים כאלו בעתיד?

 

איתור נזילות חירום: מה לעשות כאשר מתרחשת דליפה – סיכום

איתור נזילות חירום דורש שילוב של פעולה מהירה, קור רוח וגישה פרואקטיבית למניעת נזק נוסף. אולם הדרך היעילה ביותר להתמודד עם נזילת חירום, היא כמובן לפנות מיידית למאתר נזילות מקצועי, שיסייע לכם להגן על רכושכם ועל רווחתם של האנשים במבנה הדולף. לסיוע מקצועי עם נזילות ודליפות – פנו כעת אל אושר לוי – מגלה נזילות מוסמך ומומחה לתיקוני אינסטלציה בכלים מתקדמים, שיחזיר לידיכם את השליטה על מצב העניינים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

Picture of אושר לוי
אושר לוי

אושר לוי הינו בעל מוניטין של עשר שנים בתחום איתור נזילות ושיקום נזקי מים. עבר הסמכה מטעם מכון התקנים כבוחן נזקי מים ומומחה לאיתור נזילות. משמש גם כסוקר טרמוגרפי מוסמך בן לאומי ובוגר מכללות בעלות שם כגון 1ITC LEVEL, מלט"ש ומכון מת"י וחבר באיגוד הישראלי למאתרי נזילות והתרמוגפיה. באמצעות מכשור מתקדם וניסיון רב שנים מעניק אושר לוי שירותי איתור וגילוי נזילות, שיקום צנרת באמצעים מתקדמים ללא הרס, שירותי ביובית בלחץ גבוה, שיקום נזקי מים וייבוש תת רצפתי.

אושר לוי ברשתות: פייסבוק | אינסטגרם | גוגל לעסק שלי | טיקטוק | יוטיוב

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 21 ביקורות
×
js_loader