ייבוש תת רצפתי

ליקויי איטום ופיצוצי צנרת גורמים להצטברות של מים כלואים מתחת למרצפות. אם אתם סובלים מסימני רטיבות על הקיר, קילופים בלתי אסתטיים בעליל והתנפחות של הקיר בוודאי תשמחו לשמוע על שיטת ייבוש המים הכלואים מתחת לרצפה. או בקיצור נמרץ: ייבוש תת רצפתי. איך מטפלים ברטיבות תת רצפתית? מהו ייבוש תת רצפתי? איך נדע אם אנחנו זקוקים לייבוש רצפתי? כל המידע היבש בפוסט הבא.

לשם מה ייבוש תת רצפתי?

הצטברות של מים מתחת למרצפות היא מפגע אסתטי ידוע וסביר להניח שתרצו להזעיק איש מקצוע כבר בהופיע סממן הרטיבות הראשון בדירה. אולם, וזה רבים לא יודעים, לייבוש רטיבות תת רצפתית יש משמעות רבה בפן הבטיחותי והבריאותי: רטיבות תת רצפתית מהווה סכנה ליציבות המבנה ולבריאות דייריו. מים הכלואים בתוך הרצפות מחלחלים וגורמים נזקים בבטון, בתשתיות הבית, בציוד, בריהוט ואף למערכת אספקת החשמל לדירה.

בנוסף לנזק הטכני, יש לקחת בחשבון גם את ההשפעה על בריאות דיירי הבית, שכן, מים העומדים זמן רב מעודדים היווצרות של טחב ועובש – מה שעלול לגרום להתפתחות של מחלות נשימה במיוחד בקרב ילדים.

איך נגרמת רטיבות תת רצפתית?

לא, זה לא שמי הספונג'ה שלכם חלחלו בין המרצפות. ייבוש רטיבות תת רצפתית נדרש כאשר מתרחש פיצוץ בצנרת שמתחת לרצפה. בנוסף, איטום לקוי במטבח או באמבטיה או במערכת הביוב בדירה עשויים לפתח רטיבות תת רצפתית.

הסימנים שצריכים להדליק לכם נורה אדומה

אל דאגה, אינכם נדרשים ליכולות נבואיות כדי לדעת על מים כלואים מתחת לרצפה. בניגוד להוא שיצא לחפש אוצר מתחת לגשר ובסוף פרק את התנור בביתו ושם גילה את האוצר – לא תצטרכו לחפש אחר "האוצר" שלכם מתחת לרצפה, לרטיבות תת רצפתית יש סימנים מובהקים בהם תבחינו בקלות. לפניכם פירוט סימני רטיבות תת רצפתית המריכה טיפול בייבוש תת רצפתי:

  • תופעת התנפחות, סימני רטיבות וקילופים בקיר – כל שלל "קישוטי האמנות המודרנית" הללו הם תסמינים לרטיבות קפילרית. כלומר, חלחול כלפי מעלה של מים בתוך הקיר. תופעה זו נגרמת כתוצאה מפיצוץ בצנרת. הרציונל: המים מחפשים מקום להתפשט ומכיין שאינם יכולים לצאת מהריצוף, הם עולים מעלה ומחלחלים אל הקירות.
  • קיבלתם חשבון מים מנופח מהרגיל למרות שהצריכה החודשית שלכם כלל לא השתנתה ("איך זה יכול להיות, הרי נסענו לחו"ל לשבועיים?"), ובכן ייתכן שכדאי לעשות בדק בית, שמא צינור מפוצץ "שותה" לכם את העו"ש בצימאון מוגבר.
  • אבקה לבנה בין המרצפות – אם גיליתם גרגרים לבנים על הרובה וזה לא אבקת הסוכר שפיזרתם אמש על הדונאטס, חשוב לבדוק שמא התפרחת הלבנה אינה אלא תסמין של לחות תת רצפתית או מים שרוצים לפרוץ מלמטה.
  • רטיבות בתקרת הדירה מתחת – אם השכנים בקומה מתחת מבשרים לכם בפנים חמוצות על סימני רטיבות בתקרה שלהם, זהו סימן מובהק להתפתחות של רטיבות תת רצפתית בדירתכם. חשוב לדעת כי סימן ברמה כזו כבר מצביע על שלב התפתחותי מתקדם של תופעת הרטיבות התת רצפתית וחשוב למנוע נזק במהירות האפשרית באמצעות ייבוש תת רצפתי.

כיצד מתבצע ייבוש תת רצפתי?

מומחי ייבוש רטיבות תת רצפתית מצגים מספר שיטות לייבוש אפקטיבי ברמות משתנות:

ייבוש בצורה הטבעית

ייבוש רטיבות טבעי פירושו שימוש בשיטה העתיקה ביותר: פתיחת מספר אריחי מרצפות במיקום הבעייתי וחשיפת האזור התת רצפתי לאוויר. עם הזמן המים יתייבשו מאליהם וניתן יהיה להחזיר את המרצפות למקומן. היתרון בשיטה זו שהיא יחסית זולה, אולם החיסון שלה הוא אפקטיביות במידה מועטת, שכן, קשה לשער כמה זמן יארך לרטיבות להתייבש. חשבו האם מתאים לכם להרים מספר מרצפות בבית לפרק זמן בלתי מוגבל… אם הרעיון אינו מתאים לכם, תוכלו לעבור לשיטה אחרת המובאת בסעיף הבא.

מכונה לייבוש תת רצפתי

הקדמה הטכנולוגית מציגה פתרון מעולה גם בשטח האינסטלציה. מכשיר ייבוש תת רצפתי שואב את המים הכלואים ברצפה באמצעות טכניקה המשלבת וואקום. הייבוש נעשה באמצעות מפוחי אוויר ומערכת של מוליכי חום. זו שיטה אסתטית ואפקטיבית ביותר במיוחד בשל העובדה שאינה מצריכה פירוק של הרצפות בבית. אגב, ייבוש תת רצפתי ניתן לבצע גם עבור רצפות פרקט בדומה לקרמיקה, אולם במידה והפרקט נרקב או התנפח בחשיפה ללחות, יש לשקול את חידושו או תיקונו בנוסף לפעולת הייבוש.

תהליך הייבוש לרטיבות תת רצפתית

איתור נזילות

לפני שנתחיל בתהליך הייבוש עצמו, יש לבדוק קודם מהו מקור הנזילה. חשוב לבחור באיש מקצוע המשלב יכולות של איתור נזילות מקצועי לצד ייבושן. רק לאחר טיפול בתקלה שגרמה לרטיבות ניתן יהיה להפשיל שרוולים ולגשת למלאכת הייבוש. בדיקה בשטח של מאתר נזילות תכלול מכשירי בדיקה שונים כגון: חיישן גז ומצלמה תרמית המזהה שינוי בטמפרטורה שתחת הרצפות ויודעת לאתר נזילה חריגה. איתנו את הנזילה? מעולה, כעת איש המקצוע יטפל במקטע הצנרת הנגוע/סדוק/שבור ויתקן אותו באמצעות אטימה או חידוש.

בדיקת רמת הלחות התת רצפתית

כדי לקבוע מהי השיטה הטובה ביותר לייבוש תת רצפתי חשוב לוודא מהם אחוזי הלחות המדויקים הקיימים מתחת לריצוף. איך עושים את זה? לא, אין צורך להיבהל, לא תצטרכו לשער זאת על אינטליגנציה אישית. בשביל זה מחזיק מאתר הנזילות במכשיר חכם הבודק אחוזי לחות מדויקים. איך זה נעשה? מאתר הנזילות נוטל דגימה משכבת המצע שמתחת למרצפות – שומשום או חול. את הדגימה הוא שולח למעבדה. ניתן לבדוק אחוזי לחות גם באמצעות מד לחות.

מהם אחוזי הלחות התקניים?

מומחי ייבוש תת רצפתי קובעים כי רמת הלחות המקסימלית התקנית בחול הינה 6% לחות ובמצע שומשום – עד 3% לחות.

במידה ומד הלחות מורה על אחוזים גבוהים יותר, יש לבצע שאיבה וייבוש של המים הכלואים כדי למנוע חלחול כלפי מעלה של מים לכיוון הקירות.

ייבוש תת רצפתי

סוף סוף הגענו לטפל בבעיה עצמה – ייבוש תת רצפתי. אחרי שאיתרנו את מוקד הבעיה ותיקנו את הצינורות שדרשו טיפול אישי – ניתן לייבש את הרטיבות בצורה אינטנסיבית.

במידה והשיטה הנבחרת הינה ייבוש תת רצפתי באמצעות מכונה – איש המקצוע יתחיל בביצוע המלאכה:

הוא יקדח חור ברצפה בקוטר של 50 מ"מ וישחיל לשם את זרועות מכשיר הייבוש התת רצפתי. מאתר הנזילות יכניס פנימה פיית יניקה של הרטיבויות ויאטום את הפתח באמצעות דבק נייר.

מכיוון שהמכונה פועלת באופן עצמאי, מאתר הנזילות ישאיר אותה בשטחכם למשך מספר שבועות. מכונת ייבוש תת רצפתי מצוידת בטיימר כך שניתן לעוצרה בזמנים בהם נעדיף שלא תפעל. חשוב לוודא שמאתר הנזילות מביא את המכשיר בצירוף משתיק קול, שכן ללא משתיק קול המכונה מרעישה מאוד, מה שידרוש מכם מעבר דירה למשך מספר שבועות וחבל.

כמה זמן לוקח ייבוש תת רצפתי?

יש להבדיל בין ייבוש תת רצפתי של מצע חול לבין ייבוש תת רצפתי של מצע שומשום. מכיוון שהחול סופח נוזלים לעומת השומשום שנחשב לחומר אווריר יותר, ייבוש מצע חול אורך בין 3-5 שבועות, לעומת ייבוש שומשום הלוקח בין 2-3 שבועות בלבד.

למאמר המפורט – לחצו כאן.

סיום התהליך

לאחר סיום ייבוש הרטיבות, יבצע מאתר הנזילות בדירה נוספת של רמת הלחות כדי לוודא שמשימת הייבוש הושלמה ויאטום את החור שיצר ברצפה.

בקשו מאיש המקצוע דו"ח המפרט את הממצאים ואת רמת הלחות העדכנית לאחר הייבוש. דו"ח זה יעזור לכם לקבל החזר במידה ואתם מחזיקים בביטוח דירה וכן במידה ותרצו למכור בהמשך את הדירה.

תחזוקה לאחר ייבוש תת רצפתי

השקעתם זמן, כסף ומאמץ בטיפול ברטיבות תת רצפתית, הרי לכם מספר טיפים לשימור המצב האידיאלי של מצע תת רצפתי יבש לחלוטין:

  • הקפידו לאטום במהירות כל ליקוי באיטום. עקבו אחר המצב סביב האמבטיה ואטמו שנית ברובה מקומות שהתקלפו או השחירו. זכרו שאין מדובר רק בליקוי אסתטי, הוא עשוי לגרום לחדירת מים וממילא לרטיבות פנימית. טפלו היום כדי שמחר לא תצטרכו לפתוח ולייבש באמצעים מסובכים הרבה יותר.
  • החליפו אחת לתקופה את הצנרת בבי , התמקדו בצינורות הסובלים מבלאי ומנעו פיצוץ עתידי בצנרת.
  • מנעו סתימות בביוב באמצעות שמירה על צנרת פתוחה ואי זריקה של מגבונים ומוצרי היגיינה העלולים לסתום את מעבר מי הביוב.

שומרים על התיבה שלכם יבשה

אין מי שמעוניין שמי תהום יעלו ויציפו את ביתו במבול. באמצעות ייבוש תת רצפתי מקצועי ניתן לייבש היטב נזקי מים ולמנוע חדירת מים וחלחולם בקירות. חשוב לפנות לאיש מקצוע אמין לקבלת שירות 'הכל כלול' – גם איתור נזילות וגם ייבוש תת רצפתי באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. צרו קשר עוד היום עם איש מקצוע בתחום ותיהנו משקט נפשי וחלקת אדמה יבשה ובטוחה לגור בה.

רוצה לחזור לחלק מסוים?

מידע נוסף בנושא ייבוש תת רצפתי

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 21 ביקורות
×
js_loader