השפעת הגשמים על מערכות הביוב: איך למנוע הצפת יתר

גשמים כבדים הם תופעה טבעית החוזרת על עצמה כמעט מדי חורף בישראל, ובכל זאת, מדי שנה בשנה יש מי שמגלים כי התשתיות באזור מגוריהם אינן מצליחות לעמוד בעומס וכתוצאה מכך – נפגעים מנזקי מים בעקבות השטפונות. על רקע זה נשאלת השאלה המתבקשת: האם ההצפות הללו ניתנות למניעה? בשורות הבאות ננסה לענות על השאלה המורכבת על ידי סקירת הנושא של השפעת גשמים כבדים על מערכות הביוב: אסטרטגיות הפחתה של אירועי הצפת יתר והכלים בהם ניתן להסתייע.

 

במה מתבטאת השפעת גשמים כבדים על מערכות הביוב בישראל?

גשמים כבדים הם תופעה טבעית שכיחה בישראל בימי החורף הסוערים יותר. גשמים אלו עלולים לגרום להצפות של מערכות הביוב, דבר שעלול לגרום לנזקים משמעותיים לרכוש ולסביבה.

ככלל, השפעת הגשמים הכבדים על מערכות הביוב מתבטאת בעיקר בשני אופנים:

  1. עלייה בכמות השפכים הנוצרים: גשמים כבדים גורמים לעלייה בכמות השפכים הנוצרים, מכיוון שאנשים מבלים יותר זמן בבית ומשתמשים יותר במים.
  2. ירידה ביעילות מערכת הביוב: גשמים כבדים עלולים לגרום לחסימות בצנרת הביוב, דבר שמקשה על הזרימה התקינה והפינוי היעיל של מי השופכין.

הבעייתיות במצב זה נובעת מהנזקים המשניים הרבים, אשר נלווים לאירועי ההצפות, שעליהן נפרט בהרחבה מיד.

 

אילו נזקים עלולים להיגרם בעקבות אירועי הצפת יתר בעקבות גשמים כבדים?

אירועי הצפת יתר על רקע עליית מפלס הביוב בעקבות גשמים כבדים, עלולים לגרום לנזקים משמעותיים, כגון:

  • נזק לרכוש פרטי וציבורי: הצפות עלולות לגרום לנזק למכוניות, לעסקים ולבתים פרטיים. בנוסף לכך להצפות מי ביוב נלווים גם ריחות לא נעימים בלשון המעטה ונזקי מים המתבטאים בין היתר בהתנפחות רהיטים, חלודה, עובש, התרופפות חיבורים וכיוצא באלו.
  • פגיעה בבריאות הציבור: הצפות עלולות לגרום להתפשטות מחלות ונגיפים, באופן נרחב.
  • פגיעה בסביבה: הצפות עלולות לגרום לזיהום מי השתייה, הקרקע והאוויר. למרבה המזל, ישנן מספר אסטרטגיות שיכולות לסייע בהפחתת אירועי הצפת יתר במערכות הביוב בעונה הגשומה.

השפעת גשמים כבדים על מערכות הביוב

 

מה קו הפעולה הראשון שיש לנקוט לאחר שנוצרה הצפה ממערכת הביוב?

אם אירעה הצפת ביוב, חשוב לפעול במהירות ויעילות כדי למזער נזקים. יש להזמין באופן מיידי גורם מקצועי לביצוע שאיבת ביוב. תגובה מהירה בסמוך לאירוע קריטית להצלחת הטיפול וצמצום הנזקים. ככל שהטיפול יבוצע מוקדם יותר, כך תוצאותיו יהיו טובות יותר.

 

אסטרטגיות הפחתה של אירועי הצפת יתר ממערכת הביוב בעקבות גשמים כבדים

האסטרטגיה היעילה ביותר להפחתת אירועי הצפת יתר הנובעים מחדירת מי גשמים למערכת הביוב, היא למעשה שילוב של מספר אסטרטגיות הנשענות על פעולות מנע.

שיפור תכנון מערכת הביוב

תכנון מערכת הביוב צריך להתחשב בכמות הגשמים הצפויה באזור. חשוב להשתמש בצנרת רחבה מספיק כדי לאפשר את זרימת השפכים בצורה יעילה. כמו כן, חשוב להשתמש במערכות ניקוז יעילות, כדי לנקז את מי הגשמים מהאזור.

כאשר מתכננים לבצע שיפורים במערכת ביוב קיימת, כדי לשפר את יכולתה להתמודד עם גשמים כבדים, ניתן לעשות זאת על ידי ביצוע מספר שינויים, כגון:

  • הרחבת צינורות הביוב: ניתן להרחיב את צינורות הביוב הקיימים, כדי לאפשר זרימת שפכים יעילה יותר.
  • התקנת מערכות ניקוז: ניתן להתקין מערכות ניקוז חדשות, כדי לנקז את מי הגשמים מהאזור ולמנוע הצפתם של צינורות הביוב.
  • הוספת תחנות שאיבה: ניתן להוסיף תחנות שאיבה חדשות, כדי לשאוב את השפכים מהצנרת במקרה של הצפה.

ביצוע תחזוקה שוטפת של מערכת הביוב

תחזוקה שוטפת של מערכת הביוב יכולה למנוע חסימות בצנרת. חשוב לבצע ניקוי של הצנרת באופן קבוע, וכן לתקן תקלות בהקדם האפשרי.

הניקיון של הצנרת יכול להתבצע באמצעות מספר שיטות, כגון:

  • ניקוי מכני: ניקוי מכני מתבצע באמצעות מכשירים מכניים, כגון רובוט ביוב או ביובית עם דיזת שלשלאות ריסוק.
  • ניקוי כימי: ניקוי כימי מתבצע באמצעות חומרי ניקוי ייעודיים להמסת שומנים מדופן הצנרת ופירוק חומר אורגני שהצטבר בתוכה.
  • ניקוי בלחץ: ניקוי בלחץ מתבצע באמצעות זרם מים המוזרם לחלל הצנרת הפנימי בלחץ גבוה ומפנה עצמים החוסמים אותה.

גם התיקון של תקלות בצנרת יכול להתבצע באמצעות מספר שיטות, כתלות בחומרת הבעיה כגון:

  • החלפת צנרת: במקרים של תקלות חמורות, לעיתים יש צורך להחליף את הצנרת הקיימת בחדשה.
  • חידוש צנרת: במקרים של תקלות קלות, ניתן לתקן את הצנרת ללא הרס באמצעות כלים כמו טלאי ביוב, שרוול ביוב או איטום בהתזה אפוקסית.

שיפור מודעות הציבור

חשוב להעלות את מודעות הציבור לחשיבות של שימוש נכון במערכות הביוב. אין לזרוק למערכת הביוב חומרים שאינם מתכלים, כגון שמן, צבע, חומרי ניקוי חזקים, חומרים רעילים או חפצים גדולים. גם אלמנטים כמו מגבונים לחים, צמר גפן, תחבושות הגייניות, טמפונים וחוט דנטלי, עלולים לגרום לחסימות בצנרת ולפגוע ביעילותה.

כמו כן, חשוב להשתמש במים בצורה חסכונית, כדי להפחית את כמות מי השפכים הנוצרים. לדוגמה, ניתן להפחית את צריכת המים על ידי סגירת ברזים כאשר לא משתמשים בהם, לבצע התקנת מערכת מיחזור מים וכן לפעול להתקנת ברזים חסכוניים במים.

יתרה מכך, יש להקפיד על ניקיון מערכת הביוב. ניתן לנקות את מערכת הביוב באופן עצמאי, או להזמין אינסטלטור מקצועי.

על ידי יישום אסטרטגיות אלו ניתן להפחית משמעותית את הסיכון לאירועי הצפת יתר במערכות הביוב בעונת החורף.

השפעת גשמים כבדים על מערכות הביוב

 

כיצד מומחה לפתרונות אינסטלציה מתקדמים יכול לסייע בנושא זה?

מומחה לפתרונות אינסטלציה מתקדמים יכול לסייע בהפחתת אירועי הצפת יתר במערכות הביוב, בדרכים הבאות:

  1. איתור ותיקון תקלות בצנרת ביוב מבעוד מועד: חסימות בצנרת הביוב, כמו שורשי עצים וצמחיה או הצטברות פסולת בפנים הצנרת, עלולות להוביל להצפות. מומחה לאיתור תקלות בקו ביוב בכלים טכנולוגיים מתקדמים, יכול לאתר ולתקן חסימות כאלו בצנרת הביוב באמצעות מגוון שיטות מתקדמות.
  2. התקנת משאבות מים חכמות ומערכות בקרה מתקדמות שמאפשרות ניטור רציף ובקרה על זרימת המים במערכת הביוב: כך ניתן לזהות בזמן אמת מצבי עומס יתר ולנקוט פעולות מתקנות.
  3. שדרוג מערכת הביוב: למשל, הגדלת קוטר הצינורות ונפחם כדי לאפשר זרימה מהירה ויעילה יותר של כמויות גדולות של מי גשמים.
  4. התקנת מערכות איסוף מי גשמים נפרדות: הכוונה לכאלו שמובילות עודפי מים ישירות לנחלים ולא למערכת הביוב, ובכך מפחיתות את העומס על הביוב.
  5. שימוש בחומרי איטום וציפוי מתקדמים: זאת על מנת למנוע חדירת מי גשמים ומי תהום לתוך מערכת הביוב דרך סדקים וחורים.
  6. ייעוץ לתושבים ולרשויות המקומיות על טיפול נכון במערכות הביוב הפרטיות שלהם: הדבר חיוני כדי למנוע עומס יתר על התשתיות בעונת הגשמים.

 

לסיכום

גשמים כבדים הם תופעה טבעית שיכולה לגרום להצפות של מערכות הביוב. הצפות אלו עלולות לגרום לנזקים משמעותיים לרכוש ולסביבה. במאמר זה סקרנו מספר אסטרטגיות שיכולות לסייע בהפחתת אירועי הצפת יתר במערכות הביוב, כגון שיפור תכנון מערכת הביוב, ביצוע תחזוקה שוטפת של מערכת הביוב וכמובן – איתור ותיקון תקלות בקו הביוב במועד הנכון.

אושר לוי הוא מאתר נזילות מקצועי, בוחן נזקי מים מוסמך מכון התקנים ומומחה לתיקון תקלות אינסטלציה בכלים מתקדמים. למידע נוסף על בדיקת מערכת הביוב והיערכות נכונה לקראת העונה הגשומה – אתם מוזמנים ליצור קשר ולתאם התייעצות. זקוקים לשירותי ביובית לשאיבת הצפת ביוב? גם בזה אושר לוי יכול לסייע!

צרו קשר בהקדם, כדי להבטיח את שלמות ביתכם ועסקכם.

השפעת גשמים כבדים על מערכות הביוב

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

Picture of אושר לוי
אושר לוי

אושר לוי הינו בעל מוניטין של עשר שנים בתחום איתור נזילות ושיקום נזקי מים. עבר הסמכה מטעם מכון התקנים כבוחן נזקי מים ומומחה לאיתור נזילות. משמש גם כסוקר טרמוגרפי מוסמך בן לאומי ובוגר מכללות בעלות שם כגון 1ITC LEVEL, מלט"ש ומכון מת"י וחבר באיגוד הישראלי למאתרי נזילות והתרמוגפיה. באמצעות מכשור מתקדם וניסיון רב שנים מעניק אושר לוי שירותי איתור וגילוי נזילות, שיקום צנרת באמצעים מתקדמים ללא הרס, שירותי ביובית בלחץ גבוה, שיקום נזקי מים וייבוש תת רצפתי.

אושר לוי ברשתות: פייסבוק | אינסטגרם | גוגל לעסק שלי | טיקטוק | יוטיוב

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 21 ביקורות
×
js_loader