איתור נזילות במרתפים

קומת המרתף היא בין האזורים המועדים ביותר לפורענות בהיבטי רטיבות ונזילות בבתים. למרבה המזל, כיום ניתן לגלות ולטפל בשיא היעילות בתקלות הצנרת שעלולות לגרום לבעיות מסוג זה, בכלים יעודיים ומתקדמים במיוחד. בשורות הבאות אושר לוי – מומחה לאיתור נזילות במרתפים יסביר על הכלים המשמשים לבדיקת רטיבות ותקלות צנרת במרתף ללא הרס.

 

על הצורך בשירות לאיתור נזילות במרתפים

הנטייה הטבעית של מים היא חלחל לתוך האדמה. מאחר שמרתפים ממוקמים מתחת לאדמה בדרך כלל הם נמצאים בסיכון גבוה לפגיעה מנזקי מים לסוגיהם. דליפות מים במרתף יכולות להתרחש למשל, בעקבות חדירת מי גשם בחורף או עקב הצפה משיטפון, אך גם בגלל תקלות בצנרת ישנה, חלודה או רקובה. בכל אחד מהתרחישים הללו נדרש שירות לאיתור נזילות במרתף. מדובר על עניין קריטי בהיבטים רבים, כפי שנסביר בשורות הבאות בהרחבה.

 

מה הופך מרתפים מועדים כל כך לנזקי מים?

ישנן כמה סיבות עיקריות לעובדה שמרתפים מועדים לרטיבויות ודליפות: בראש ובראשונה זהו אזור שלרוב מוקף ברובו באדמה, מה שהופך אותו חשוף לרטיבות שקיימת בקרקע באופן טבעי, כמו גם לנזילות מהצנרת של המבנה או תשתיות שנמצאות בסביבתו. שנית, המרתף ממוקם בתחתית המבנה, והודות לכוח הכבידה ולנטיית המים לחלחל מטה, כל נזילה בקומה גבוהה של הבניין מגיעה בסופו של דבר גם למרתף.

מה הופך מרתפים מועדים כל כך לנזקי מים?

 

מדוע איתור נזילת מרתף הוא עניין שאינו סובל דיחוי?

נזקי מים שאינם מטופלים כבר בשלב ההתחלתי להופעתם, נוטים להחמיר כל עוד הם אינם מטופלים. איתור נזילות במרתפים בשלב מוקדם הוא חיוני במובן שהדבר מקטין את הסבירות להוצאות כבדות שעלולות להידרש בעקבות הצורך בתיקוני צנרת מורכבים ושיקום נזקי מים נרחבים.

אולם מלבד הנושא הכספי, המשמעות של איתור נזילת מרתף בשלביה הראשוניים היא גם בטיחותית: רטיבות ונזילות שאינם מטופלים במועד, עלולים לגרום לקורוזיה של צינורות וקריסתם והתפוררות של הקירות, עד כדי חשיפת קורות מברזל ופגיעה בשלמותם של היסודות התומכים במבנה כולו.

השירות לאיתור נזילות בקומת קרקע הוא חיוני גם לגילוי הצקור לרטיבות וגם לאיתור ליקויים באיטום המבנה. במקרים כאלו, נדרשת לעיתים הגשת חוות דעת מקצועית לבית המשפט, מה שמחייב פנייה לשירותי בוחן מים מוסמך מכון התקנים כמו אושר לוי.

 

אילו סוגי רטיבות עלולים להופיע במרתפים?

רטיבות במרתף יכולה להופיע בשלל תצורות – החל מרטיבות בתקרה, דרך רטיבות בקירות ועד לרטיבות רצפתית. אבחון סוג הרטיבות יתבצע ראשית בסקירה אחר סממנים נראים לעין שעלולים להצביע על מיקום הנזילה. לדוגמא: כתמים לחים על גבי הקירות, כתמי רטיבות בתקרה או ברצפה ושינוי צבע.

כאשר נפיחות בקיר או בתקרה של המרתף מופיעה באופן פתאומי או שגובה הרצפות או החיפויים במרתף משתנה במפתיע, כנראה שהמקור הוא נזילה. כך גם כשהאוויר במרתף נעשה דחוס, טחוב ולח מהרגיל.

 

הכלים המשמשים לבדיקת רטיבות ותקלות צנרת במרתף

ישנם כמה סוגי כלים מתקדמים המשמשים כיום לגילוי נזילות במרתפים ובהם:

 

1. מצלמה תרמית:

זהו ציוד שבדומה למכשיר רנטגן, יכול "לראות" את המתרחש בחלל הפנימי של קירות המבנה, התקרה והעמודים. הדבר מתבצע באמצעות מצלמה תרמית עם מערכת שיודעת לזהות הפרשי טמפרטורות במשטחים ולמפות אותם בצבעים שונים על גבי תצוגה דיגיטלית שמוצגת לבודק. כך ניתן לגלות רטיבות סמויה ונזילות במרתף על מיקומם המדויק, מבלי לחפור, לנסר או לקדוח חורים במבנה.

 

2. הזרמת גז:

מאחר ובמרתפים יש לעיתים קרובות נוכחות של גזים מסוגים שונים עקב העדר סירקולציה מספקת, איתור נזילות במרתף לרוב לא יעשה בעזרת חיישן גז סטנדרטי, אלא באמצעות שימוש בבדיקה המבוססת על הזרמה של גז טבעי ממיכלים, לחלל המרתף. בדיקה זו מאפשרת לאתר את הימצאותם של פתחים המובילים לנזילות צנרת בשטח המרתף.

לטובת ביצוע הבדיקה, מאתר נזילות מוסמך יזרים גז טבעי שאיננו מסוכן לנשימה לתוך הצנרת במרתף. מדובר בגז הזה שיכול לעבור בתוך מגוון סוגי צינורות. גלאי הגז של הבודק יגלה מהיכן בדיוק הגז נפלט אל המרתף, ועל פי המיקומים הללו ניתן יהיה לדעץ את מיקום תקלת הצנרת.

 

3. בדיקה קולית:

בדיקת נזילות על בסיס גלי קול מאפשרת לאתר את מוקד הנזילה בעזרת מיקרופונים רגישים במיוחד, אמצעי הגברה ואוזניות שמאפשרות לבודק להאזין באופן מיטבי לממצאים ולגזור מהם מסקנות. הדבר מתאפשר הודות ליכולת היייחודית לגלי קול לחדור דרך משטחים מסוגים מסוימים ולהתפשט בחללים פתוחים או סגורים. האופן שבו גלי הקול עוברים במשטח הנבדק יכול לכוון את הבודק למיקומן של נזילות וליקויים באיטום.

מומחים לאיתור נזילות במרתפים עשויים להשתמש בכמה טכניקות בדיקה כאשר ברצונם לוודא כי הממצאים שגילו מדויקים.

הכלים המשמשים לבדיקת רטיבות ותקלות צנרת במרתף

 

מה השלב הבא אחרי שמקור הנזילה במרתף אותר?

אחרי שמוקד הנזילה במרתף מאותר בעזרת ציוד הבדיקה הייעודי, ניגש מומחה האטנסטלציה לתיקון התקלה בצנרת בדרך המתאימה למאפייני הצנרת הפגומה, סוג הליקוי שהתגלה בה, היקף התקלה ופרמטרים נוספים. קיימות מגוון שיטות לתיקוני נזילת מרתף ובהן: החלפת מקטע הצנרת הפגום, חפירה מסביב למרתף ואיטום שלו מבחוץ, או לחילופין – ביצוע תיקון מבפנים והוספת איטום לקיר המרתף החיצוני.

 

לסיכום: למי פונים כשיש חשש לנזילה במרתף הבית?

כאשר מתעורר חשד לנזילה במרתף הבניין או הבית, יש לפנות למומחה לשירותי אינסטלציה מתקדמים המחזיק בציוד בדיקה ייעודי לגילוי נזילות צנרת, ללא חפירה והרס שלא לצורך. המכשור המתקדם שעמו מגיע מומחה האינסטלציה אושר לוי מאפשר גילוי דליפות מים או נזילות בקו ביוב במגוון סוגי מבנים ותשתיות ומספק ממצאים אמינים, מדויקים ומועילים ביותר.

בין השירותים הנוספים שמציע אושר לוי – ישנם גם שירותי תיקון תקלות בצנרת שגורמות להצפות במרתפים, בד בבד עם שירותים לייבוש רצפתי ושיקום של נזקי מים בעזרת ציוד מתקדם. לשיחת ייעוץ ללא עלות עם אושר לוי – בודק נזקי מים עם הסמכה של מכון התקנים – חייגו כעת: 077-804-4839

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

אושר לוי
אושר לוי

אושר לוי הינו בעל מוניטין של עשר שנים בתחום איתור נזילות ושיקום נזקי מים. עבר הסמכה מטעם מכון התקנים כבוחן נזקי מים ומומחה לאיתור נזילות. משמש גם כסוקר טרמוגרפי מוסמך בן לאומי ובוגר מכללות בעלות שם כגון 1ITC LEVEL, מלט"ש ומכון מת"י וחבר באיגוד הישראלי למאתרי נזילות והתרמוגפיה. באמצעות מכשור מתקדם וניסיון רב שנים מעניק אושר לוי שירותי איתור וגילוי נזילות, שיקום צנרת באמצעים מתקדמים ללא הרס, שירותי ביובית בלחץ גבוה, שיקום נזקי מים וייבוש תת רצפתי.

אושר לוי ברשתות: פייסבוק | אינסטגרם | גוגל לעסק שלי | טיקטוק | יוטיוב

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 21 ביקורות
×
js_loader