איתור וגילוי נזילות סמויות

נזילות סמויות הן נזילות שמקורן לרוב בצנרת המים או הביוב, המתרחשות מאחורי קירות, תקרות או רצפות ללא ידיעת בעל הנכס. נזילות אלה יכולות לגרום לנזקים רבים כגון עובש, ריקבון, שחיקת בטון ועוד, ולכן איתור וגילוי נזילות סמויות בזמן הנכון, הוא קריטי. במאמר זה נסקור את הגורמים והסיבות העיקריות להיווצרות נזילות סמויות, נדון בשיטות חדישות לאיתור מוקדם של הנזילות הללו, בשלבי הטיפול והתיקון בבעיה, ובאמצעי המניעה שמאפשרים לצמצם את הסיכון להישנות הבעיה בעתיד. 

 

באילו מקומות נזילה סמויה עלולה להיווצר?

קיימים מספר מוקדים אפשריים להיווצרות נזילות במבנים, הן ממקורות פנימיים בתוך המבנה עצמו והן כתוצאה מגורמים חיצוניים בסביבתו:

  1. נזילות במערכות מים וביוב – המוקד הנפוץ ביותר לדליפות נסתרות הוא צנרת המים והביוב הפנימית של המבנה. במערכות אלה קיימים רכיבים רבים שחשופים לבלאי כגון צינורות, שסתומים, חיבורים בין צינורות ועוד. פגמים קטנים באחד הרכיבים עלולים לגרום לנזילת מים איטית.
  2. גג המבנה וקירותיו – שגיאות בשלבי התכנון והביצוע של המבנה כגון איטום לקוי, בידוד פגום, חוסר בשיפועי ניקוז ועוד עלולים גם הם לאפשר חדירת לחות אל תוך המבנה. כמו כן, חוסר בתחזוקה שוטפת של הגג, החזיתות ושאר רכיבי המעטפת תורמת להיווצרות נזילות בטווח הארוך.
  3. תשתיות חיצוניות – מקור נוסף עשוי להיות דליפות בצנרת המים והביוב העירונית מחוץ למבנה, במיוחד באזור החיבור של התשתית הציבורית לצנרת הפרטית של הנכס. דליפות אלה עלולות להיספג אל תוך יסודות המבנה ולחלחל אל תוכו.

 

גורמים וסיבות לנזילות סמויות

נזילות במערכות מים וביוב נגרמות בדרך כלל מבלאי טבעי של צנרת ואביזרים, חיבורי צנרת לקויים, או פגמים בייצור, כגון שסתומים פגומים. גורמים אפשריים נוספים הם לחצים גבוהים במיוחד במערכת הביוב, המעמיסים על הצנרת וגורמים לנזילות.

ישנן גם נזילות מליקויי בנייה ותחזוקה, שנובעות מאיטום לקוי של אזורים רטובים כגון מקלחות ומטבחים, חדירת מים דרך סדקים בקירות חוץ או גגות, או בידוד לא מספק של צנרת מים. גם בעיות ניקוז כגון מרזבים סתומים או קולטני מי גשם פגומים, יכולים לגרום להצפות ונזילות.

בנוסף, קיימים גם גורמים סביבתיים לשחיקה ובלאי, כגון טמפרטורות קיצוניות, לחות גבוהה באוויר כפי שקיים באזורים חופיים וכדומה, התורמים גם הם להיווצרות נזילות בחלוף הזמן. שחיקה טבעית של חומרי איטום, סדיקת בטון עקב התפשטות והתכווצות, וקורוזיה של אביזרי נחושת וברזל יכולים גם הם ליצור נתיב לחדירת נוזלים.

לבסוף, ישנן אף נזילות מתשתיות חיצוניות, כגון צנרת מים עירונית, קווי ביוב ראשיים או צנרת ניקוז תת קרקעית פגומים, שיכולות גם הן לחלחל לתוך מבנים סמוכים ולגרום להצפות ונזקי מים ולחות נרחבים.

 

אילו שיטות מתקדמות מאפשרות איתור וגילוי נזילות סמויות?

בדיקות ויזואליות שוטפות של קירות, תקרות ואזורים חשודים אחרים, יכולות לעיתים לזהות סימנים לנזילה כגון כתמים, התכהות צבע, התקלפות טיח, נפיחות וכדומה. יש לבצע בדיקות אלה באופן תדיר כחלק מהתחזוקה השגרתית של הנכס. אולם במקרים רבים נדרשים אמצעים מתקדמים יותר לאיתור וגילוי נזילה סמויה.

מצלמות תרמיות הן דוגמא לכלים מתקדמים שיכולים לנטר שינויי טמפרטורה בקירות המעידים על נוכחות של לחות מאחוריהם.

בנוסף, קיים גם גלאי נזילות אקוסטי שבאמצעותו ניתן לשמוע רעשי טפטוף או זרימה האופייניים לנזילות סמויות מאחורי הקיר.

כמו כן, קיימים כיום גם מכשירי לחץ אוויר, המאפשרים יצירת לחץ שלילי או חיובי בתוך חלל הקיר על מנת לאתר נקודות דליפת אוויר המעידות על נזילה. שיטה זו יעילה במיוחד לאיתור נזילות באזורים נרחבים דוגמת מרתפים.

 

מהם שלבי התהליך לטיפול בנזילה סמויה?

במקרה שאותרה נזילה במבנה, מומלץ לנקוט בצעדים הבאים:

  • איטום זמני ומניעת החמרת נזקים – בשלב הראשון יש לדאוג לאיטום זמני של מקור הנזילה על מנת לעצור את חדירת המים ולמנוע החמרה בנזקים למבנה. יחד עם זאת חשוב שאיטום זמני זה לא יפריע לאיתור המדויק של מוקד הנזילה בהמשך.
  • איתור מקור הנזילה – השלב הבא כולל ניתוח מדוקדק של האזור הפגוע על ידי בעל מקצוע, תוך שימוש באמצעי הדמיה וגלאים מתקדמים, עד לאיתור מדויק של מקום הנזילה.
  • בחירת שיטת תיקון מתאימה – לאחר גילוי מקור הנזילה יש לבחור בשיטת התיקון המתאימה ביותר בהתאם לסוג הנזק, מיקומו ועומקו. חשוב להתאים נכון את שיטת התיקון לנזילה הספציפית, על מנת להבטיח פתרון יעיל וארוך טווח.
  • ביצוע תיקון על ידי בעל מקצוע – בשלב זה יש להזמין בעל מקצוע מתאים כדוגמת מומחה לאיתור נזילות ותיקוני אינסטלציה מתקדמים, שיבצע את התיקון הנבחר כהלכה.
  • שיקום נזקי מים ולחות – לאחר תיקון הנזילה עצמה יש לוודא הסרה מלאה של עובש או לכלוך שהצטברו כתוצאה מהרטיבות ולבצע שיקום ושיפוצים של אזורים פגועים, במידת הצורך.

 

המלצות לבעלי בתים ודירות שרוצים להתמודד עם נזילות סמויות ביעילות

בעלי בתים, דירות ובתי עסק, חייבים לבצע בדיקות ויזואליות תכופות של קירות, תקרות, אזורים רטובים, ונקודות מפגש בין חומרים שונים במבנה, כדי לאתר סימנים מוקדמים לנזילות נסתרות.

במקרה של גילוי נזילה, יש לפנות מיידית לאיתור הגורם לנזילה וטיפול מקצועי בנזילה על ידי מאתר נזילות מוסמך ומיומן שיש לו ניסיון מוכח בתיקון נזילות סמויות ושיקום נזקי מים.

כדי להקטין סיכונים לנזקי נזילות עתידיים, מומלץ לבצע פעולות מניעה כגון שיפור האיטום והבידוד של המבנה, התקנת צנרת ואביזרים עמידים במיוחד, שדרוג למערכות הניקוז והניטור במבנה והקפדה על תחזוקה מונעת קבועה, הכוללת בדיקות וטיפולים תקופתיים.

 

לסיכום

נזילות סמויות הינן מפגע שקט אך הרסני עבור מבנים רבים. עם זאת, באמצעות מודעות לנושא, ביצוע בדיקות תקופתיות לאיתור נזילות וטיפול מקצועי בבעיות שהתגלו  – ניתן בהחלט לצמצם מאוד את הסכנה לפגיעה מתופעה זו.

אם יש לכם חשש לקיום נזילת מים סמויה בבית או בעסק שלכם אך אינכם בטוחים כיצד לאמת זאת ולטפל בבעיה באופן מקיף ומקצועי – זה הזמן ליצור קשר עם אושר לוי, מומחה מוביל לאיתור, אבחון וטיפול בנזילות סמויות באמצעות ציוד מתקדם. אושר לוי מציע פתרונות יסודיים ויעילים תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות וישמח לסייע גם לכם.

לפרטים נוספים והצעת מחיר – חייגו כעת.

איתור וגילוי נזילות סמויות

נזילות סמויות הן דליפות של נוזלים, בדרך כלל מים, החודרות לתוך מבנים מבלי שהדבר גלוי לעין. נזילות אלה יכולות לגרום לנזקים רבים – החל מעובש, רטיבות וקורוזיה, ועד לקריסת תקרות וקירות.

סוגי הנזילות הסמויות השכיחים, כוללים נזילות בצנרת מים וביוב פנימית, הנגרמות מבלאי, חיבורי צנרת לקויים וכדומה. בנוסף ישנן גם נזילות הנובעות מליקויי בנייה, בידוד ואיטום, נזילות הנובעות משחיקה ובלאי טבעיים של חומרי בנייה, ונזילות ממערכות ותשתיות חיצוניות כגון דליפות בצנרת מים עירונית או בביוב.

הנזקים האפשריים מאי איתור של נזילה סמויה בשלביה המוקדמים, כוללים התפתחות עובש ופטריות העלולים לגרום למחלות נשימתיות, שחיקה והחלשות של חומרי הבנייה, קורוזיה ונזק לפריטים כגון ריהוט וחפצים, מפולות ואף נזקים מבניים כבדים במקרים קיצוניים.

במקרים רבים אכן ניתן למנוע הישנות בעיות נזילה על ידי שימוש בחומרי בנייה איכותיים, תחזוקה נכונה של המבנה, בדיקות תקופתיות לתשתיות האינסטלציה ושדרוג של מערכות לא תקינות.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

אושר לוי
אושר לוי

אושר לוי הינו בעל מוניטין של עשר שנים בתחום איתור נזילות ושיקום נזקי מים. עבר הסמכה מטעם מכון התקנים כבוחן נזקי מים ומומחה לאיתור נזילות. משמש גם כסוקר טרמוגרפי מוסמך בן לאומי ובוגר מכללות בעלות שם כגון 1ITC LEVEL, מלט"ש ומכון מת"י וחבר באיגוד הישראלי למאתרי נזילות והתרמוגפיה. באמצעות מכשור מתקדם וניסיון רב שנים מעניק אושר לוי שירותי איתור וגילוי נזילות, שיקום צנרת באמצעים מתקדמים ללא הרס, שירותי ביובית בלחץ גבוה, שיקום נזקי מים וייבוש תת רצפתי.

אושר לוי ברשתות: פייסבוק | אינסטגרם | גוגל לעסק שלי | טיקטוק | יוטיוב

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 21 ביקורות
×
js_loader