איתור נזילות מהגשם

נזילות מהגשם הן בעיה נפוצה במבנים, הגורמת לנזקים ועלויות תיקון יקרות. נזילות מי גשמים מתרחשות כאשר מים חודרים דרך הגג, הקירות, החלונות, הדלתות או הצנרת וגורמים לרטיבות, עובש וקורוזיה במבנה. לכן חשוב מאוד לאתר ולתקן נזילות כאלו בהקדם האפשרי על מנת למנוע נזק בלתי הפיך למבנה ולרכוש. במאמר זה נסקור את סוגי הנזילות הנפוצים, הגורמים להן, דרכים יעילות המשמשות לצורך איתור נזילות מהגשם וכן המלצות למניעת היווצרות דליפות עתידיות.

 

באילו אזורים במבנה עלולות להיווצר נזילות מהגשם?

נזילות מהגשם עשויות להופיע במגוון תצורות, סביב מוקדים שונים במבנה. להלן המוקדים הנפוצים בהם מופיעות נזילות בעקבות חדירת מי גשמים:

נזילות בגגות

גגות שטוחים ומשופעים חשופים ישירות למי גשמים ולכן פגיעים במיוחד לחדירת מים במקרה של איטום לקוי. נזילות נפוצות הן סביב ארובות, צנרת אוורור או מזגנים הממוקמים על הגג.

נזילות סביב חלונות ודלתות

חלונות ודלתות הם אזורים פגיעים נוספים לחדירת מים בגלל החיבור ביניהם לקירות. גם סככות וקירויים על חלונות הבאים במגע עם מי גשמים עלולים לגרום לנזילה. כמו כן, אטימה בלתי נכונה של משקופים היא גם גורם נפוץ לנזילות.

נזילות בקירות חוץ

סדקים בקירות חוץ, חלודה או בלאי של טיח או צבע חיצוני, חושפים את המבנה לחדירת מים. קווי החיבור של לוחות אבן, לבנים או קיר מסך גם הם אזורים פגיעים לנזילה.

נזילות סביב הצנרת

כניסות ויציאות של צנרת דרך הקיר או הגג יוצרות נקודות תורפה לחדירת מים, במיוחד במקרה של שגיאות באיטום. צנרת ביוב או ניקוז סתומה או פגומה עלולה גם היא לגרום לנזילות חמורות.

 

אילו גורמים מגבירים את הסיכון לנזילות מהגשם?

ישנם כמה גורמים עיקריים שמגבירים את הסיכויים לכך שמי גשם יחדרו לחלל המבנה:

  1. בעיות באיטום: שימוש בפתרונות איטום לקויים או ישנים שאיבדו את יעילותם הוא אחד הגורמים הנפוצים לנזילות. איטום לא נכון או לא מספיק סביב דלתות, חלונות, יציאות צנרת, מזגנים וקווי מפגש בין חומרי בניין שונים, יאפשר מעבר של מים.
  2. סדקים במבנה: סדקים נרחבים בקירות המבנה, שקיעות לא אחידות או זעזועים שגורמים לסדקים, מאפשרים למים לחדור פנימה. סדקים יכולים להופיע גם סביב הצנרת כתוצאה מתנועות הקרקע.
  3. בלאי וקורוזיה: חשיפה ממושכת של המבנה למים, לחות, כלורידים, קרינת שמש וזיהום אוויר, גורמת לבלאי הדרגתי של חומרי בנייה, צבע, טיח, בטון ואיטום. במצב זה נוצרים סדקים וחורים שמתירים מעבר של מים.
  4. שגיאות בתכנון והתקנה: תכנון לקוי של מערכת איטום המבנה, שיפועי ניקוז לא נכונים בגגות ומרפסות, מחסור באמצעי ניקוז היקפי וכדומה – הם כולם גורמים ידועים נוספים לנזילות. כמו כן, שגיאות בהתקנת אלמנטים שונים כגון צנרת, דלתות וחלונות עלולים ליצור נקודות תורפה לחדירת מים.

 

כיצד איתור נזילות מהגשם מתבצע?

איתור נזילות גשם דורש בדיקה מקיפה, מעבר לאיתור נזילה רגילה. בניגוד לנזילה רגילה שבה ניתן לזהות כתמי רטיבות על הקירות ולאתרם בעזרת מצלמה תרמית, נזילת גשם מחייבת בדיקות נוספות של איטום, כולל:

  • בדיקה ויזואלית לאיתור סדקים בגג המבנה – הצעד הראשוני באיתור נזילת גשם הוא עלייה לגג ובחינת האזור ממנו דווח על הנזילה. יש לבדוק האם קיימים בו סדקים, שכן אלו מהווים נתיב קל לחדירת מי גשמים פנימה. סדקים במבנה הגג הינם אחד הגורמים השכיחים ביותר לכניסת לחות בעקבות משקעים, ולכן הם המקום הראשון שיש לבדוק במקרה של חשד לנזילת גשם. בדיקה חיצונית של המבנה מאפשרת לאתר סדקים נראים לעין, קורוזיה ובלאי מקומי ומיקומים בעייתיים העלולים לגרום לנזילות ממי גשמים. זאת בנוסף לבדיקה פנימית של המבנה במהלך או אחרי הגשם, שתאפשר לזהות כתמים וזליגות המעידים על מעבר מים במבנה.
  • בדיקת מרזבים – בדיקה נוספת שחשוב לבצע היא של מצב המרזבים ותקינות זרימת המים בהם. מרזבים סתומים, לא תקינים או מלוכלכים, מונעים ניקוז יעיל של מי הגשמים מהגג, מה שגורם להצטברות המים על פני השטח. מים עומדים אלה ימצאו בסופו של דבר את הדרך לחדור דרך הבטון, ולכן חשוב ביותר לוודא זרימה חופשית וניקוי שוטף של המרזבים.
  • בדיקת לחות – הכלי האפקטיבי ביותר לאיתור מוקד הנזילה של מי גשם הוא גלאי לחות.
    כפי שמרמז שמו, מכשיר זה בודק ומזהה ריכוזי לחות גבוהים בחומרי הבנייה, קירות ותקרות – דבר המצביע על כך שבאותו אזור קיימת חדירת לחות מבחוץ. שימוש בגלאי רטיבות מאפשר איתור מדויק ויעיל של מוקד הרטיבות הנגרמת כתוצאה מנזילת מי גשמים לתוך המבנה.
  • בדיקה לדלתות וחלונות במבנה – במידה ולא אותרה בעיה בגג, יש לבדוק את החלונות והדלתות כמוקד אפשרי נוסף לנזילה. זאת משום שאיטום לקוי של חלונות ודלתות עלול אף הוא לאפשר חדירת מי גשמים. כאשר מזהים בעיה באיטום חלון, יש לברר מהו מוקד התקלה המדויק – האם בהתקנה עצמה של החלון, בגומיות האטימה או במסילת ההזזה. בהתאם למוקד הבעיה נדרש טיפול של איש מקצוע כגון החלפת הגומיות או יישום שכבת איטום מסביב לחלון על ידי איש מקצוע המתמחה באיטום.

 

טיפול ותיקון נזילות מהגשם

ישנם כמה צעדים שנהוג לנקוט כדי לתקן ליקויים שגורמים לנזילה ממי גשמים:

תיקון סדקים וחיזוק איטום

סדקים יש למלא בחומרי איטום גמישים כגון סיליקון. אם הסדקים רחבים ניתן להשתמש ברובה אפוקסית. אזורי איטום ישנים הסובלים מקורוזיה, בלאי או סדקים יש להסיר ולאטום מחדש בחומר איטום מסוג אחר. ניתן גם להוסיף שכבת איטום נוספת על פני הקיימת.

החלפת רכיבים פגומים

אלמנטים מבניים שנפגעו באופן בלתי הפיך כגון חלקי בטון רקובים, טיח מתפורר או איטום מתקלף, יש להחליף בחדשים. כמו כן יש להחליף צנרת ניקוז סתומה, מרזבים שבורים וכדומה.

שיפורים בתכנון והתקנה למניעת נזילות עתידיות

לאחר איתור הגורמים לנזילות, נדרש לעיתים שינוי בתכנון של אזור מסוים כדי למנוע הישנות של הבעיה בעתיד. לדוגמה, שינוי בשיפועי הניקוז בגג, הוספת אלמנטי ניקוז היקפיים, שיפור איטום סביב יציאות צנרת ועוד.

 

לסיכום

איתור יעיל של המקור לנזילה מהגשם הוא קריטי על מנת לבצע תיקון נכון ולמנוע חזרה של הבעיה. לצורך כך ניתן להיעזר במגוון כלים טכנולוגיים מתקדמים בשילוב עם בדיקה ויזואלית מקצועית.

אושר לוי מתמחה באיתור נזילות ותיקוני צנרת בטכנולוגיות חדישות תוך שימוש במצלמות תרמיות, מדי לחות מתקדמים וציוד נוסף, וישמח לעמוד לרשותכם לצורך איתור נזילות מהגשם באופן יסודי ויעיל.

לקבלת ייעוץ מקצועי והצעת מחיר משתלמת, חייגו כעת 077-804-4839.

איתור נזילות מהגשם

נזילות גשם הן בעיה נפוצה הפוגעת קשות במבנים ובתשתיות. חדירת מי גשמים דרך חרכים, סדקים או איטום לקוי, גורמת ללחות, עובש, קורוזיה ונזקים אחרים שעלולים להיות מסוכנים לבריאותכם ויקרים מאוד לתיקון.

בבניינים ישנים, הגורמים הנפוצים ביותר לנזילות הם: בלאי טבעי של חומרי איטום וחיפוי עם השנים, היווצרות סדקים בעקבות תנועות קרקע ושינויים במבנה, קורוזיה של רכיבי מתכת והחלשות הדרגתית של חומרי הבנייה. ככל שהמבנה ישן יותר, גדל הסיכוי להופעת בעיות אלה.

נזילות בגגות הן אכן הנפוצות ביותר מכיוון שהגג חשוף ישירות למי הגשמים. עם זאת, נזילות בקירות חיצוניים, סביב חלונות ודלתות או באזור צנרת גם הן שכיחות למדי. הסיכוי לנזילה גדל ככל שיש יותר נקודות חדירה אפשריות של מים לתוך מעטפת המבנה.

חשוב מאוד לאתר ולתקן נזילות מי גשמים בהקדם האפשרי על מנת למנוע נזק בלתי הפיך למבנה ולרכוש. זכרו שנזילה שאינה מטופלת בזמן תגרום להחמרה של הבעיה ולנזקים גדולים ויקרים יותר לתיקון, לכן לא מומלץ לחכות.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

אושר לוי
אושר לוי

אושר לוי הינו בעל מוניטין של עשר שנים בתחום איתור נזילות ושיקום נזקי מים. עבר הסמכה מטעם מכון התקנים כבוחן נזקי מים ומומחה לאיתור נזילות. משמש גם כסוקר טרמוגרפי מוסמך בן לאומי ובוגר מכללות בעלות שם כגון 1ITC LEVEL, מלט"ש ומכון מת"י וחבר באיגוד הישראלי למאתרי נזילות והתרמוגפיה. באמצעות מכשור מתקדם וניסיון רב שנים מעניק אושר לוי שירותי איתור וגילוי נזילות, שיקום צנרת באמצעים מתקדמים ללא הרס, שירותי ביובית בלחץ גבוה, שיקום נזקי מים וייבוש תת רצפתי.

אושר לוי ברשתות: פייסבוק | אינסטגרם | גוגל לעסק שלי | טיקטוק | יוטיוב

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 21 ביקורות
×
js_loader