איתור נזילות מחוץ לבית

נזילות מים בשטח שמקיף את הבית הן תופעה שכיחה ומטרידה, הגובה מחיר כבד מהדיירים ומהסביבה כאחד. איתור מדויק ומהיר של דליפות מחוץ לבית הוא הצעד הקריטי הראשון בהתמודדות עם הבעיה, אך לעתים קרובות מדובר במשימה מורכבת הדורשת ניסיון וציוד מקצועי. במאמר זה תוכלו לקרוא על הדרכים לזהות נזילה חיצונית ועל השיטות המומלצות כיום עבור איתור נזילות מחוץ לבית.

 

מה החשיבות של איתור נזילות מחוץ לבית בשלב מוקדם?

איתור מהיר של נזילות מים מחוץ לבית הכרחי למניעת נזקים חמורים. דליפות לא מטופלות גורמות לבזבוז מים, פגיעה ביציבות המבנה, סכנות תברואתיות, והרס המערכות האקולוגיות. ככל שהנזילה מאותרת מוקדם יותר, כך קטן הנזק הצפוי למבנה, לסביבה ולבריאות הציבור. זיהוי סימני דליפה מחייב פעולה מיידית לאיתור מקור הבעיה, בטרם תספיק להתפשט ולהחמיר.

 

כך תדעו שיש לכם נזילה מחוץ לבית בחצר או בגינה שלכם

הצעד הקריטי הראשון במאבק בדליפות מים הוא היכולת לחשוד בקיומן מוקדם ככל האפשר. זיהוי של תופעות חשודות יאפשר לאתר את מוקדי הבעיה בטרם יתפשטו ויחמירו. אז מהן האינדיקציות האופייניות לנזילה בשטח הפתוח? שימו לב:

  • סממן מובהק לנוכחות מים דולפים הוא כמובן הצטברות של שלוליות, רפש, בוץ ורטיבות במקומות לא צפויים. כל הופעה תדירה ומתמשכת של מים לאורך משטחי ריצוף וחיפוי, גינות ושבילי החצר צריכה להדליק נורה אדומה. כתמי רטיבות עמוקים או סימני "יזע" מתמיד על אבנים, מרצפות, עמודים וקירות חיצוניים, מהווים גם הם מאפיין טיפוסי של דליפה. שקיעה של קרקע, תזוזה והתרוממות של משטחים מרוצפים, שינויים במרקם האדמה – כולם מעידים על זרימה תת-קרקעית של נוזלים באזור.
  • לעתים ניתן לזהות נזילות על ידי שינויי לחץ מים בברזים ובמקלחות, שכן דליפות גורמות לנפילת עוצמת הזרם ולאי-סדירויות באספקת המים. בדומה, גם ריחות לא נעימים של עובש ורקב בחללים אטומים או חשוכים סמוך לקרקע, עשויים להיות סימפטום לנוכחות רטיבות עקבית מנזילה.
  • ביטוי נוסף שאין להתעלם ממנו הוא פריחה לא שגרתית ומוגזמת של צמחיה בנקודות קבועות, בשל ההשקיה האינטנסיבית הקבועה מהדליפה המתמשכת.
  • כפי שניתן לנחש, המדד הברור ביותר לקיומה של בעיה הוא זינוק בלתי מוסבר בחשבונות המים. שינויים קיצוניים בכמויות הצריכה ללא זיקה להתנהגות בני הבית, מחייבים בדיקה מעמיקה של תקינות המערכת.

בקצרה, תופעות כמו התפוצצויות צינורות חיצוניים, הצפות ונזילות גלויות במערכת ההשקיה הן כמובן סימנים מובהקים לליקויים הידראוליים במרחב הביתי.

 

4 דרכים מומלצות לאיתור ממוקד של מוקד הנזילה מחוץ לבית

ברגע שסימני הדליפה התגלו, יש צורך לזהות את המיקום המדויק של מקור הנזילה עצמו. המשימה הזו מאתגרת במיוחד בשטח הפתוח, שכן מערכות הצנרת והתשתיות האחראיות על הולכת המים מוסתרות לרוב הרחק מן העין – מתחת לאדמה, בחללים נסתרים או עמוק בתוך קירות וחיפויים. למרבה המזל, קיימות כיום מספר טכניקות מתקדמות שמסוגלות למפות ולמקד את אזור הדליפה ביעילות וללא צורך בחפירה הרסנית ובלתי הפיכה של הנוף.

אחת השיטות הנפוצות היא בדיקה אקוסטית של הצנרת. בבדיקה זו, מכשיר מיוחד עם מיקרופונים רגישים סורק את פני השטח ומזהה את הפער באותות הקוליים שמשדרים זרימת המים והדליפה שלהם. בעזרת המיקרופונים ניתן לעקוב אחר נתיב הזרימה ולמפות את מוקד הנזילה עצמו בדיוק של סנטימטרים בודדים.

שיטה מתקדמת נוספת מבוססת על טכנולוגית הדמיה תרמית. צילומי אינפרא-אדום של האזור החשוד מזהים הפרשי טמפרטורה הנובעים מזרימת מים דולפים שקרירים יותר מסביבתם. האזורים הקרירים יותר בתמונה מאפשרים לשרטט את תוואי הנזילה במרחב התלת מימדי.

בדומה לכך, גם שימוש בגלאי גז יכול לסייע באיתור פיצוצים בתשתית. הזרקה של גז דליק לתוך הצנרת מביאה לדליפה נקודתית שלו באזור הפגיעה, שם הוא נקלט במכשיר ייעודי וכך חושף את המוקד המדויק.

לבסוף, אמצעי יעיל נוסף הוא החדרת מצלמות זעירות לתוך צינורות המים והביוב, כדי להעביר וידאו של חללם הפנימי בזמן אמת. הסריקה החזותית מאפשרת לזהות בבירור סדקים, חורים או שברים בדופן שמהם פורצים המים.

 

לסיכום

נזילות מים בשטח שמקיף את הבית הן תקלה נפוצה בעלת השלכות הרסניות על המבנים, הסביבה והוצאות בעלי הבית. לכן, איתור מוקדם ומדויק של דליפות מחוץ לבית, טיפול יסודי בגורמי הבעיה ומניעה שוטפת של הישנותן הם צעדים הכרחיים לשמירה על מערכת תקינה לאורך זמן. בעזרת טכנולוגיות מתקדמות ובליווי מאתרי נזילות מיומנים כדוגמת אושר לוי, מומחה לאיתור נזילות חוץ בכלים חדשניים, ניתן להתמודד ביעילות עם כל נזילה חיצונית, לצמצם נזקים ולהימנע מבזבוז מיותר של מים יקרים. אל תניחו לנזילות להחמיר לכם מתחת לאף, צרו קשר עוד היום עם אושר לוי ותוכלו לישון בשקט.

איתור נזילות מחוץ לבית

נזילה באזור שמחוץ למבנה הבית עצמו יכולה להתבטא במספר תופעות מחשידות. הסממן המובהק ביותר הוא הימצאות עקבית של מים עומדים, שלוליות או רפש במקומות לא צפויים כגון משטחי ריצוף, חיפויים, גינות ושבילים. כתמי רטיבות עמוקים על משטחים קשים, שקיעת קרקע, שינויי מרקם באדמה והתרוממות מרצפות – כל אלו מעידים על זרימת מים תת-קרקעית. גם ירידה בלחץ המים בברזים, ריחות עובש וקפיצה פתאומית בצריכת המים בשעון הם אינדיקציות מובהקות לנזילה חיצונית.

כיום ניתן לעשות שימוש במגוון שיטות חדשניות שיכולות למפות ולהתמקד באזור הנזילה בדיוק רב, מבלי להזדקק לחפירה הרסנית של הנוף. אחת הדרכים היא סריקה אקוסטית של הצנרת, שבה מיקרופונים רגישים מזהים את השינוי באותות הקוליים של זרימת המים והדליפה. אמצעי נוסף הוא צילום תרמי, שבו הפרשי טמפרטורה שיוצרת הנזילה נקלטים במצלמת אינפרא-אדום ומסגירים את מיקומה. שיטות נוספות כוללות שימוש בגז דליק שדולף במוקד הפיצוץ ונקלט בגלאי ייעודי, או הפעלת מצלמות זעירות בתוך הצנרת שמדווחות על נזקים פנימיים.

לאחר מיפוי מוקד הנזילה החיצוני, יש לתקן את הנזק בהתאם לטיבו ולהיקפו. סדקים ופגמים מקומיים קטנים בצנרת ניתן לרוב לאטום ולסתום בפשטות בחומרים כמו מלט, אפוקסי או פולימרים אוטמים אחרים. לעומת זאת, נזקים נרחבים לצנרת תת קרקעית ידרשו לעתים פתרון שורש של ציפוי הצינור כולו או החלפת קטע פגום שלם בחדש, מה שכרוך בהכרח בעבודות חפירה והנדסה מורכבות. בנוסף לתיקון הצנרת עצמה, תהליך השיקום מחייב איסוף עודפי מים, ייבוש ואוורור האזור, טיפול במוקדי עובש ופטריות, תמיכה במבנים סמוכים ושחזור המצב לקדמותו.

הדרך היעילה ביותר להתמודד עם נזילות היא צמצום הסיכוי להיווצרותן מלכתחילה. תכנית תחזוקה קבועה הכוללת בדיקות תקופתיות של המערכת תאתר פגמים בחיתוליהם. פעולות מונעות חיוניות כוללות הערכה ויזואלית של מצב הצנרת, בחינת שינויים בלחץ מים ובצריכה השוטפת, ניקוי אבנית מהצינורות, בידודם מפני פגעי מזג האוויר, טיפול אופטימלי במערכות השקיה למניעת עומסים והצפות, ושדרוג מתמיד של רכיבים כגון ברזים, מחברים וצינורות לכאלו העשויים מחומרים עמידים ואיכותיים. גם התקנה הנדסית הוליסטית של המערכת מראש, על ידי בעל מקצוע מיומן, תבטיח את אריכות ימיה ותמנע תקלות בהמשך הדרך.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

Picture of אושר לוי
אושר לוי

אושר לוי הינו בעל מוניטין של עשר שנים בתחום איתור נזילות ושיקום נזקי מים. עבר הסמכה מטעם מכון התקנים כבוחן נזקי מים ומומחה לאיתור נזילות. משמש גם כסוקר טרמוגרפי מוסמך בן לאומי ובוגר מכללות בעלות שם כגון 1ITC LEVEL, מלט"ש ומכון מת"י וחבר באיגוד הישראלי למאתרי נזילות והתרמוגפיה. באמצעות מכשור מתקדם וניסיון רב שנים מעניק אושר לוי שירותי איתור וגילוי נזילות, שיקום צנרת באמצעים מתקדמים ללא הרס, שירותי ביובית בלחץ גבוה, שיקום נזקי מים וייבוש תת רצפתי.

אושר לוי ברשתות: פייסבוק | אינסטגרם | גוגל לעסק שלי | טיקטוק | יוטיוב

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 21 ביקורות
×
js_loader