איתור בעיות נזילות מים

נזילות מים הן תופעה שכיחה ומטרידה העלולה להתרחש בכל בית או מבנה. דליפות סמויות במערכת הצנרת יכולות להסב נזקים כבדים לשלד המבנה, לרכוש ולבריאות הדיירים, אם לא מאתרים ומטפלים בהן במועד. במאמר זה נסביר כיצד מתרחשות נזילות, נפרט את הסימנים המעידים על קיומן, ונתאר את השיטות המתקדמות ביותר של איתור בעיות נזילות מים.

 

מהן נזילות מים ומה הגורמים להן?

נזילת מים מתרחשת כאשר יש דליפה כלשהי במערכת אספקת המים של המבנה – בצנרת, בברזים או באביזרים הסניטריים. המים הדולפים זורמים החוצה מהצינור הפגום ומחלחלים לתוך הקירות, הרצפות והתקרות, במקום להגיע ליעדם המיועד.

הסיבות לבעיות נזילות מים הן מגוונות, כאשר השכיחות הן:

  • בלאי והתיישנות של מערכת הצנרת – צינורות מתכלים עם הזמן, בעיקר צינורות מתכת הרגישים לקורוזיה. שחיקה של החומר לאורך שנים רבות של שימוש עלולה ליצור סדקים ופרצות בצנרת שיגרמו לדליפות.
  • התקנה לקויה של צנרת וברזים – טעויות בהתקנה, כמו חיבורים לא אטומים, הלחמות פגומות, או שימוש בחומרי איטום לא מתאימים, יכולות להוביל לנזילות.
  • עומס ולחץ יתר במערכתלחץ מים חזק מדי עלול להעמיס על הצינורות ולגרום לפיצוצים. גם שינויים קיצוניים בטמפרטורה גורמים להתרחבות והתכווצות הצנרת שמעודדים דליפות.
  • נזקים מכניים מעבודות תשתית ובניה – שיפוצים ופעילות בנייה סמוך לצנרת, כמו קידוחים וחפירות, עלולים לפגוע בשלמות הצינורות ולהחליש אותם.
  • תקלות באביזרים סניטריים – ברזים, שסתומים וניאגרות שהתבלו או הותקנו לא נכון יכולים לגרום לטפטוף מתמשך שידלוף מים.

 

סימנים לקיומה של נזילת מים סמויה

לא תמיד נראה במו עינינו שיש נזילת מים, כי במקרים רבים היא מתרחשת בתוך הקירות והרצפות באופן סמוי. ישנם כמה סימנים שיכולים להעיד על קיומה של נזילה כזו:

עלייה פתאומית בחשבון המים

דליפה בלתי נראית אומנם, אבל היא תורמת לצריכת מים מוגברת שתשתקף במד המים ובחשבון.

כתמי רטיבות על קירות, רצפות ותקרות

כתמים כהים או בהירים שמופיעים לפתע על משטחים יכולים להעיד על הצטברות מים בצד הלא גלוי שלהם.

ריח רטיבות או עובש

ריח אופייני ומחניק שנודף ממוקדים מסוימים בבית מרמז על ספיגת מים שאינה אמורה להיות.

טפטים או צבע מתקלפים

חדירת מים עקבית תגרום לקילוף ובקיעים בצבע הקיר, ולהתנפחויות בטפטים.

ריצוף עץ או פרקט מתנפח ומתקלף

לחות מתחת לשכבת הפרקט תגרום לעיוותים, תפיחות והתרוממות של הלוחות.

שקיעה או בקיעים בטיח

הצטברות של מים בתוך הקיר תחליש את שכבת הטיח ותיצור סדקים, בועות ואף התמוטטויות.

רעשי זרימה חריגים ושינויים בלחץ המים

דליפה מהצינורות תפגע בזרימה התקינה במערכת ועלולה ליצור רעשים כמו שריקות, נקישות ורחשים.

 

שיטות מתקדמות לאיתור נזילות מים ללא הרס

הודות לקדמה הטכנולוגית, כיום ניתן לאתר במדויק את מקור הנזילה ותיקונה מבלי להרוס ולחפור בקירות ובריצוף. להלן כמה שיטות יעילות ולא פולשניות:

  • הדמיה תרמית באמצעות מצלמה אינפרא אדום: מצלמה מיוחדת הקולטת קרינה תרמית תזהה ותמפה הפרשי טמפרטורות בין אזורים רטובים לסביבתם הלחה. כך תיוצר 'מפה' ויזואלית שתסמן בבירור היכן ממוקמת הרטיבות.
  • גז לגילוי נזילות: לצינור החשוד בדליפה מוזרק גז אצטילן או גז אחר. חיישן רגיש מאוד מוצמד לפני השטח ומזהה בדיוק היכן הגז מבצבץ החוצה מהצינור. השיטה מתאימה במיוחד לנזילות קטנות וזעירות.
  • מיקרופון אקוסטי: רמקול רגיש במיוחד מוצמד לצנרת או לקירות ומקליט את הרעשים בתדרים גבוהים. זרימת מים דרך פרצה בצינור יוצרת תבנית אקוסטית ייחודית שמאפשרת לאתר את מקור הקול, כלומר את הנזילה.
  • מד לחות וטמפרטורה דיגיטלי: מכשיר נייד הבודק את רמת הרטיבות והטמפרטורה על פני משטחים. כך ניתן לבדוק במהירות קטעי קירות וריצוף נרחבים, לזהות היכן יש חריגות לחות ולהצביע על כיוון מקור הנזילה.
  • בדיקת ירידת לחץ בצנרת: שיטה המיועדת לנזילות בצנרת הולכת מים ראשית. מד לחץ מוצמד לצינור ומנטר את לחץ המים בזמן סגירה הדרגתית של ברזים במערכת. ירידה חדה בלחץ תעיד על קיומה של דליפה בקטע הרלוונטי.

 

לסיכום

נזילות מים הן בעיה נפוצה ומטרידה שעלולה להסב נזקים כבדים למבנה ולדייריו אם לא מתגלה ומטופלת בזמן. ישנם סימנים רבים שיכולים להעיד על דליפה סמויה, אך רק מומחה מקצועי המצויד בטכנולוגיות המתקדמות ביותר יוכל לאתר במדויק את מקור הבעיה ולהציע פתרון יעיל ולא הרסני. אם אתם חוששים שיש לכם נזילת מים בבית או בעסק, אל תמתינו עד שיהיה מאוחר מדי. צרו קשר עוד היום עם אושר לוי – מומחה מנוסה ואמין לאיתור נזילות מים וביוב, שישתמש בכלים המתקדמים ביותר כדי לאתר ולתקן את הבעיה במהירות, ביעילות ובמינימום נזק. צרו קשר או חייגו עכשיו לאושר לוי כדי להציל את הבית שלכם ואת כספכם.

איתור בעיות נזילות מים

הגורמים העיקריים לנזילות מים הם בלאי והתיישנות של מערכת הצנרת, במיוחד צינורות מתכת הרגישים לקורוזיה, התקנה לקויה של צנרת וברזים שכוללת חיבורים לא אטומים או שימוש בחומרים לא מתאימים, עומס ולחץ יתר במערכת שמעמיסים על הצינורות עד כדי פיצוץ, נזקים מכניים לצנרת כתוצאה מעבודות תשתית ובנייה בסביבתה, ותקלות באביזרים סניטריים כמו ברזים וניאגרות שהתבלו או הותקנו באופן שגוי, מה שגורם לטפטופים מתמשכים. שינויים קיצוניים בטמפרטורה עלולים אף הם להחליש את הצנרת על ידי התרחבותה והתכווצותה.

ישנם מספר סימנים המעידים על נזילת מים סמויה בבית: עלייה פתאומית ולא מוסברת בחשבון המים, המעידה על בזבוז מים בנקודה כלשהי, הופעה של כתמי רטיבות על קירות, רצפות או תקרות, התהוות ריח אופייני של רטיבות או עובש שנודף ממקומות מסוימים בדירה, קילוף והתנפחות של טפטים וריצוף עץ, וכן שקיעה ובקיעים בשכבת הטיח, שמיעת רעשי זרימה חריגים כמו שריקות ונקישות בתוך הקירות, ותחושה של ירידה בלחץ המים בברזים. שילוב של כמה מהסימפטומים הללו מחזק את החשד לקיומה של נזילה נסתרת, שמומלץ לטפל בה במהירות האפשרית.

הזנחת נזילת מים עלולה להיות הרת אסון. מים שזורמים בצורה בלתי מבוקרת בתוך המבנה יכולים להחליש ולהרוס את שלד הבניין, לגרום לשקיעת רצפות ותקרות ואף לקריסת קירות שלמים. חדירת מים למערכת החשמל מגבירה מאוד את הסיכון לקצרים, שריפות והתחשמלות. רטיבות גבוהה מעודדת גם התפתחות של טחב ועובש העלולים לגרום למגוון מחלות אצל הדיירים. בנוסף, זרימה מתמשכת של מים הורסת חפצים אישיים ופוגעת קשות במראה הדירה ובערכה הכלכלי. תיקון הנזקים הללו דורש בדרך כלל שיפוץ יקר ומקיף.

הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא לפנות במהירות לחברה המתמחה באיתור נזילות מים. חברה מקצועית עושה שימוש במגוון שיטות מתקדמות שמאפשרות לאתר במדויק את מיקום הדליפה מבלי להזדקק להרס קירות או ריצוף, ובכך מונעת נזק מיותר לשלמות המבנה. הטכנולוגיות הללו כוללות צילום אינפרא-אדום שמזהה אזורים רטובים, הזרקת גז גילוי לצנרת, מיפוי אקוסטי דרך צינורות וקירות, שימוש במדי לחות וניתוח לחצי מים. איש מקצוע מיומן ידע להתאים את השיטה למקרה הספציפי ולאתר את מקור הנזילה במהירות וביעילות, לפני שהיא מספיקה להסב נזקים משמעותיים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

Picture of אושר לוי
אושר לוי

אושר לוי הינו בעל מוניטין של עשר שנים בתחום איתור נזילות ושיקום נזקי מים. עבר הסמכה מטעם מכון התקנים כבוחן נזקי מים ומומחה לאיתור נזילות. משמש גם כסוקר טרמוגרפי מוסמך בן לאומי ובוגר מכללות בעלות שם כגון 1ITC LEVEL, מלט"ש ומכון מת"י וחבר באיגוד הישראלי למאתרי נזילות והתרמוגפיה. באמצעות מכשור מתקדם וניסיון רב שנים מעניק אושר לוי שירותי איתור וגילוי נזילות, שיקום צנרת באמצעים מתקדמים ללא הרס, שירותי ביובית בלחץ גבוה, שיקום נזקי מים וייבוש תת רצפתי.

אושר לוי ברשתות: פייסבוק | אינסטגרם | גוגל לעסק שלי | טיקטוק | יוטיוב

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 21 ביקורות
×
js_loader