איתור נזילות בחצר

נזילות מים בחצר הבית הן תקלה נפוצה שעשויה לגרום לנזקים סביבתיים ולפגיעה כלכלית ניכרת. אמנם איתור מוקדם של דליפות בשטח החיצוני לבית חיוני למניעת נזק מתמשך, אך לעתים קרובות מדובר במשימה מאתגרת. במאמר זה נתמקד בשיטות יעילות של איתור נזילות בחצר, נפרט את אופני הזיהוי והטיפול בבעיה ונדון בחשיבות הפנייה אל מאתר נזילות מוסמך במקרים הללו.

 

החשיבות של איתור נזילות בחצר בשלב מוקדם

נזילה בחצר שאינה מטופלת כראוי ובשלב מוקדם, יכולה להתפשט ולגרום לבעיות הולכות וגדלות. בנוסף, לאיתור מוקדם של נזילות מים בחצר הבית חשיבות מכרעת למניעת נזקים עתידיים. בין הנזקים הנפוצים של נזילות בחצר שאינן מטופלות בשלבים מוקדמים מספיק, ניתן למנות:

  • רטיבות ועובש – מים שמחלחלים עמוק לתשתית הבית, לקירות או לרצפה, יוצרים לחות גבוהה וסביבה אידיאלית להתפתחות עובש ופטריות, המסוכנים לבריאות ועלולים לערער את יציבות המבנה.
  • שקיעת קרקע – נוזלים שחודרים לאדמה יכולים ליצור חללים ולשבש את מערכת הניקוז. כתוצאה מכך, הקרקע עלולה לשקוע ולפגוע ביסודות הבית.
  • פגיעה בתשתיות – נזילות מתמשכות מסכנות את תקינות התשתיות, לרבות צינורות הביוב, צנרת המים, כבלי החשמל ותקשורת וכו'.
  • זיהום סביבתי – נזילות מים בקרקע יכולות להתפשט בהדרגה ולהגיע למי התהום או למקורות מים טבעיים, לזהם אותם ולסכן את הצומח, בעלי החיים ואף בני האדם בסביבה.
  • עליה בצריכת מים וחשבונות גבוהים – נזילות מגבירות את צריכת המים באופן בלתי מבוקר, מייקרות את עלויות המים ומובילות לחשבונות כבדים מנשוא.

מכל האמור לעיל ברור שחיוני לאתר נזילות בחצר בשלב מוקדם ולעצור אותן בטרם ייגרם נזק חמור. טיפול מהיר בנזילה מונע את התפשטותה, ממזער את הנזקים, חוסך זמן, כסף ועוגמת נפש.

 

9 סימנים מחשידים לקיומן של נזילות בחצר

הצעד הראשון לאיתור נזילות בחצר הבית הוא זיהוי סימנים של נוזלים עודפים במרחב החיצוני למבנה. להלן כמה דוגמאות לתופעות מחשידות שצריכות להדליק לכם נורה אדומה:

  1. הצטברות של מים עומדים או בוץ סביב הריצוף, במדרכות, בגינה וכדומה. כתמי רטיבות קבועים על אבנים, מרצפות או אדמה.
  2. עלייה ניכרת ופתאומית בחשבונות המים, ללא שינוי משמעותי בהרגלי השימוש ובצריכה.
  3. ירידת לחץ מים או זרם חלש בברזים, במקלחות ובמכשירים, הצפות או סתימות חוזרות.
  4. ערוגות מוצפות, גידול מואץ של צמחיה (דשא, עצים) באזורים ספציפיים בגינה.
  5. שקיעת קרקע, סדקים או בקיעים במשטחי אספלט או ריצוף בחצר, תזוזת מרצפות.
  6. קורוזיה מוגברת ובלאי של התשתיות החיצוניות, כגון צינורות גלויים, ברזים, וכד'.
  7. רטיבות חריגה המטפסת במעלה הקירות החיצוניים או הפנימיים בגובה נמוך יחסית.
  8. ירידה תלולה בעוצמת מערכות ההשקיה בגינה, נביעות מים באזורי ראשי המערכת.
  9. ריחות עובש או ריקבון בחללים סגורים, מרתפים, מחסנים וכו' שמקורם סמוך לקרקע.

במידה ומופיעים אחד או יותר מהתסמינים הללו, ישנו חשש לקיומה של נזילה בחצר הבית שלכם ועליכם לפעול לאיתור מיקומה המדויק.

 

שיטות יעילות לאיתור נזילות בחצר ללא הרס

הדרכים המסורתיות לאיתור נזילות בחצר הן חפירה או חציבה של האזור עד לחשיפת מוקד הנזילה. פעולה זו כרוכה בפגיעה אסתטית ונזק לתשתיות, לריצוף ולצמחייה. לשמחתנו, כיום קיימות טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות לאתר בדיוק את מקור הנזילה ללא הרס:

איתור אקוסטי

מכשיר מיוחד שמסוגל לזהות ולמקם את הרעש שיוצרים זרימת המים והדליפה, אף במעמקי האדמה. הבודק מאזין ומפענח את עוצמת קולות הזרימה בפינות שונות בחצר ומסמן את נקודת הנזילה.

מיפוי תרמי

שימוש במצלמות אינפרא-אדום המזהות הבדלי טמפרטורה בקרקע ומאתרות שטח דליפה שבו האדמה קרירה יותר, בשל נוכחות המים. בדרך זו ניתן לצייר מפה מדויקת של אזור הנזילה.

בדיקת גז

הזרקה של גז בלון דליק לתוך צינורות מים או ביוב. הגז מתפזר במערכת ונפלט החוצה באזור הנזילה, שם הוא מתגלה באמצעות מכשיר גלאי גז רגיש.

מצלמות ביוב / סיבים אופטיים

העברת מצלמת וידאו זעירה בתוך הצנרת והתשתיות החיצוניות. המצלמה משדרת תמונות של דפנות הצינור מבפנים ומציגה בבירור סדקים, חורים או שברים הגורמים לדליפת המים.

בליווי מאתר נזילות מקצועי, כל אחת מהשיטות האלו יכולה לשמש לאיתור מדויק ויעיל של נקודות נזילה בחצר הבית, ללא צורך בחפירה והרס של המבנה והסביבה.

 

הסיבה שאסור להתפשר על איתור ותיקון מקצועי לנזילות בחצרות

לאחר מיקום מוקד הנזילה, יש לטפל בו במהירות האפשרית כדי לצמצם חדירת מים וסכנת התפשטות. יש לזכור כי תיקון נזילה מצריך ידע טכני ועבודה מדויקת בתנאים קשים. טיפול לא מקצועי עלול לשבש עוד יותר את המערכות ולגרום לנזילות חוזרות. על כן עדיף תמיד להפקיד את התיקון בידי שרברב מיומן ומנוסה.

 

לסיכום

נזילות מים בחצר הבית הן תופעה שכיחה בעלת פוטנציאל הרסני. דליפות שאינן מאותרות ומטופלות במועד עלולות להסב נזקים כבדים לתשתיות, למבנים ולסביבה, לבזבז מים יקרים ולהוביל לחשבונות מנופחים. כדי להימנע מכל אלה, חשוב להכיר את הסימנים המעידים על נוכחות נזילה בחצר, לדעת אילו שיטות מתקדמות קיימות כיום לאיתור מדויק של מקור הבעיה, ולפנות לטיפול מקצועי ויעיל שימנע את התפשטות הנזק. מומלץ גם לשמור על תחזוקה מונעת שגרתית שתפחית את הסיכון לפיצוצים ונזילות עתידיים. אם אתם מעוניינים באיתור מהיר של נזילות בחצר תוך כדי שימוש בכלים חדישים ובטכנולוגיות מתקדמות ללא פגיעה בסביבה, אתם מוזמנים לפנות לאושר לוי, מומחה מנוסה בתחום שמעניק פתרונות יצירתיים ואפקטיביים בתחום איתור ותיקון דליפות מים חיצוניות. השאירו פרטים ותקבלו הצעת מחיר הוגנת ומשתלמת עבור איתור נזילה בחצר בהקדם!

איתור נזילות בחצר

סימנים אופייניים לנזילה בחצר כוללים הצטברות של מים או בוץ על גבי משטחים, כתמי רטיבות עיקשים על אבנים ומרצפות, עליה חדה בחשבונות המים, ירידה בלחץ הברזים והמקלחות, הצפות או סתימות חוזרות ונשנות בצנרת, גידול מוגבר של צמחיה בנקודות מסוימות בגינה, שקיעת קרקע ותזוזה של ריצוף, קורוזיה של התשתיות הגלויות, רטיבות מטפסת על הקירות, ירידה בעוצמת ההשקיה וריחות עובש ליד הקרקע.

קיימות כיום טכנולוגיות חדישות המסוגלות למקם במדויק את מוקד הנזילה בחצר מבלי לפגוע בתשתיות ובסביבה. בין השיטות הנפוצות: איתור אקוסטי הממפה את הרעשים שיוצרת זרימת המים הדולפים באדמה, צילום תרמי המזהה הפרשי טמפרטורה בקרקע הנובעים מהמים הקרים שדולפים, בדיקת גז באמצעות הזרקת גז לצנרת וגילויו ביציאה מהסדק או מהחור, והעברת מצלמות זעירות בתוך קווי הצינורות לצילום ממוקד של אזור הפיצוץ או הסדק.

בהתאם למיקום, לסוג ולחומרת הנזק בצנרת החיצונית, ניתן לתקן את הנזילות במגוון שיטות. תיקונים נקודתיים כוללים איטום וסתימה של חורים וסדקים קטנים בעזרת חומרים כמו צמנט, אפוקסי וסיליקון. במקרים של פגיעה נרחבת יותר, אפשר לבצע ציפוי פנימי של הצינורות בשכבת הגנה אטומה, לחדש קטעי צנרת שבורים או בלויים, לשטוף ולנקות צינורות סתומים, ולשאוב את המים הדולפים תוך ייבוש וטיפול במוקדי רטיבות ועובש בחללים ובמבנים סמוכים.

על מנת להקטין את הסיכון לנזילות עתידיות בשטח החיצוני של הבית, מומלץ לנקוט בצעדי תחזוקה מונעת. בין הפעולות החשובות: בדיקה ויזואלית תקופתית של כל מערכות הצנרת והאינסטלציה בחצר, ניקוי ושטיפה יסודיים של הצינורות, הגנה על הצנרת מפני פגעי מזג האוויר, אופטימיזציה של מערכת ההשקיה למניעת עומסים ולחצים מיותרים, זיהוי מוקדם של תופעות חשודות כמו ירידת לחץ או סימני רטיבות, וכן החלפה ושדרוג נקודתיים של רכיבים ישנים בצנרת בחדשים ואיכותיים יותר.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

Picture of אושר לוי
אושר לוי

אושר לוי הינו בעל מוניטין של עשר שנים בתחום איתור נזילות ושיקום נזקי מים. עבר הסמכה מטעם מכון התקנים כבוחן נזקי מים ומומחה לאיתור נזילות. משמש גם כסוקר טרמוגרפי מוסמך בן לאומי ובוגר מכללות בעלות שם כגון 1ITC LEVEL, מלט"ש ומכון מת"י וחבר באיגוד הישראלי למאתרי נזילות והתרמוגפיה. באמצעות מכשור מתקדם וניסיון רב שנים מעניק אושר לוי שירותי איתור וגילוי נזילות, שיקום צנרת באמצעים מתקדמים ללא הרס, שירותי ביובית בלחץ גבוה, שיקום נזקי מים וייבוש תת רצפתי.

אושר לוי ברשתות: פייסבוק | אינסטגרם | גוגל לעסק שלי | טיקטוק | יוטיוב

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 21 ביקורות
×
js_loader